Deník ze stavby
Do této sekce budu průběžně psát postup stavby, kdy jsem co dělal, aby bylo dobře vidět, že každý den se nedá sedět v dílně a pracovat na modelu. A taky jak ten čas běží a stále se nedaří dílo dokončit.
Ze začátku snad něco z historie.
Prvním krokem ke stavbě bylo nakreslení stavebního plánku a to asi někdy přibližně před rokem a půl. Řekněme přesně to bylo 25.9.2006, ať se to dobře počítá. Přes následující zimu jsem vytvořil papírový skelet modelu. Postupně jsem na něj volným tempem přilepoval jednotlivé detaily. A práce skončila nastříkáním základní barvou někdy v jarních měsících.
Ke své hanbě se musím přiznat, že přes loňské léto jsem neudělal vůbec nic. Teprve zase až na zimu jsem oprášil uložený skelet modelu a jak je mým zvykem, volným tempem jsem pokračoval ve stavbě. Tyto stránky jsem si založil a to naprosto přesně, 18.2.2008. Do té doby už jsem měl hotový rám, podvozky, kola, převody, kardanové hřídele, sběrače proudu a vše ostatní, co bylo nutné k tomu, aby byl podvozek funkční a mohlo dojít k první zkušební jízdě. Ta proběhla někdy počátkem února. A nedopadla moc dobře. Na základě zkušebního provozu jsem byl nucen udělat několik podstatných změn.
Co nejvíce vadilo, byla hlučnost. Všechna převodová kola mám ze silonu, tady by problém s hlukem být neměl, ale původně jsem měl všechna ložiska vyrobena z mosazi, hřídelky jsou ocelové a to právě byl největší zdroj hluku. Proto jsem do všech mosazných ložisek dal teflonová pouzdra a hlučnost se výrazně snížila.
Druhý problém byl, že lokomotiva i na maximální napájecí napětí, jela příliš pomalu. Vzhledem k tomu, že mám poměrně omezené možnosti, co se týká dostupných ozubených kol, byl to docela problém. Nakonec jsem předělal šnekové převody na jednotlivých hnacích nápravách. Dost se to zlepšilo.
Pak jsem zase všechno rozebral a pustil jsem se do stříkání jednotlivých dílů.
A to je právě současný stav. A odtud bych se odrazil v psaní průběžné reportáže ze stavby modelu.
1.3.2008
Výroba naftových nádrží z papíru, vyztužení balzou a epoxidovou pryskyřicí. Soustružení vzduchojemů z dubového dřeva.
Nastříkání podvozkových skupin už definitivní šedou barvou.
2.3.2008
Nastříkání nádrží základní barvou.
3.3.2008
Montáž podvozků, připevnění sběračů proudu.
Natření černých středů u hnacích kol.
5.3.2008
Montáž podvozků a převodů. Jde to pomalu, musí se ladit usazení, aby převody šly lehce a vůle nebyla nikde moc velká.
8.3.2008
Stříkání a tmelení nádrží a vzduchojemu.
12.3.2008
Znovu montáž jednoho podvozku, kdy jeden šnekový převod malinko drhnul. Vymezení vůle podložkami, teď už jde v pohodě.
Stříkání vzduchojemu a nádrží vrchní konečnou barvou. Montáž otevíracích kliček na nádrži u víka akumulátorů.
14.3.2008
Další tmelení rámu a kapoty. Připájení vzduchojemů a přilepení nádrží na rám.
16.3.2008
Broušení vytmeleného rámu a kapoty.
Dělání atrap ventilačních otvorů na nádržích.
20.3.2008
Jde to pomalu. Dnes jsem dělal atrapy ventilačních otvorů na nádrži z druhé strany.
A pak jsem začal dělat pluhy z pozinkovaného plechu.
22.3.2008
Výroba stupaček, stříkání rámu definitivní barvou, už snad naposled.
Na kapotě lokomotivy jsem dodělával atrapy ventilačních otvorů na čele lokomotivy.
23.3.2008
Výroba pluhů a jejich stříkání. Výroba nárazníků, včetně základního nátěru.
Přestříkání kapoty bílou barvou po předchozím tmelení a broušení.
24.3.2008
Příprava kapoty na stříkání modrou barvou. Zakrývání bílých pruhů lepenkou.
28.3.2008
Stříkání kapoty modrou barvou. Natírání nárazníků. Stříkání pluhů bílou barvou.
Dneska byl prostě stříkací den.
30.3.2008
Natírání nárazníků - okraje bílou barvou, stříkání pluhů - červené šrafování. Stříkání střechy kapoty šedou barvou.
31.3.2008
Montáž nárazníků a pluhů na rám.
6.4.2008
Dnes jsem s tím docela pohnul.
Domaloval jsem kapotu - retuše zateklé modré barvy na bílý pruh, pak natření zábradlí na šedo. Dodělání větracích otvorů na pravém boku lokomotivy.
A hlavně, udělal jsem obě spřáhla - šroubovky a to včetně natření.
Vystavil jsem nová fota lokomotivy, ještě tedy bez spřáhel.
7.4.2008
Montáž podvozků do rámu, montáž převodovky a motoru. Propojení sběračů proudu s motorem a pak zkušební jízda samotného podvozku. Jede to a docela dobře.
Zasklívání oken kabiny. Ještě jednou natření spřáhel, malinko prosvítal původní materiál.
8.4.2008
Montáž spřáhel na rám. Zasklívání oken kabiny.
12.4.2008
Montáž kapoty na rám, zkušební provoz - vše v pohodě.